AMF och Sundbyberg har ett förslag till intentionsavtal med ambitionen att bygga det nya stationshuset i Nya stadskärnan. AMF äger det s.k. ”Ikanohuset” där uppgången till pendeln och tunnelbanan ligger längs Landsvägen.

I avtalsförslaget beskrivs avsikten:

Parterna har genom Avtalet överenskommit att driva ett gemensamt utvecklingsarbete för att utreda möjligheten att bebygga Området eller del av Området. Exploatören har inkommit med förslag på bebyggelse, enligt bilaga 2. Exploatören ska tillsammans med Staden i god anda jobba vidare med förslaget för att utreda de tekniska och ekonomiska förutsättningarna för utvecklingsarbetet och fastlägga lösningar.

Storskaligt VS småstadskänsla

Stationshuset/Resecentrum ska inrymma följande: – Funktioner för att säkerställa åtkomst till tekniska funktioner för servicepersonal. – Funktioner för att säkerställa åtkomst till plattformar för resenärer och servicepersonal. – Cykelparkering – Cykelramp samt kommunikationsyta (trapphus, hiss) – Allmänt tillgängliga gång- och cykelstråk – Mervärden Resecentrumbyggnaden ska vara funktionsmässigt separerad från stationsbyggnaden och övriga befintliga byggnader men kan vara rumsligt kopplad. I förslaget står det att Sundbyerg tidigare haft en karaktär av en småstad, att skalan ökas och att det är riktningen som Sundbyberg är påväg mot. Kan denna utveckling gå stick i stäv med ”småstadskänslan”? Vidare beskrivs principerna ”Identitet och Mervärden” som viktiga. I diskussionen om Sundbybergs själ kan detta komma att bli en tuff nöt att knäcka för att göra majoriteten av medborgarna tillfredställda.

Bilderna nedan visar det aktuella området, noder och stråk. Här ser vi mer hur funktionerna för stationen är tänkta.

Detta kan ju tolkas som att AMF får uppdraget att utveckla Sundbybergs nya stationshus. I volymstudierna syns att huset sträcker sig upp till 10 våningar varav 8 inrymmer kontor. Liksom Fabeges lyft av fastigheten i närheten (där Migrationsverket har flyttat in) är hushöjden hög nog att kasta en skugga över det nya torget. Något som nätverket Trivsam Stadskärna opponerar sig mot. I avtalsförslaget beskrivs att det finns en ambition om att exploatören ska hålla en arkitekttävling tillsammans med staden, innan detaljplanen sätts för projektet. Här vore det intressant att få reda på hur förslagen presenteras och vem/vilka som bedömmer dem. Nedan ser du visionsbilder som AMF har tagit fram tillsammans med Sweco. Bottenplanens arkadöppningar liknar huset Arkaden i närheten, som uppenbarligen har satt en trend.

Vad anser du om förslaget och hur ser du att stationshuset bör utformas?

Intentionsavtalet

Här kan du läsa förslaget till intentionsavtalet i sin helhet.

Kommentarer på “Ett intentionsavtal låter AMF bygga Sundbybergs nya stationshus”

  1. Intentionsavtalet och diskussionerna kring det är ett av de första stegen i detaljplanen ett för nya stadskärnan. Nätverkets inställning till intentionsavtalet finner du i
    http://trivsamstadskärna.hemsida24.se/2018/10/01/intentionsavtal-med-amf-om-den-framtida-stationsbyggnaden-40623973

    Läs det och tänk till hur du vill ha det. För mig är det självklart att bevara småstadskänslan och att lyfta fram stadens unika historia då stadskärnan görs om. Låt det vara styrande vid exempelvis den kommande arkitekttävlingen.

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *